Ecuador: Mantan tukikohta uuteen käyttöön vuonna 2009

Posted: 2.1.08 in +Ecuador

Yhdysvaltain ilmavoimien 10-vuotinen käyttöoikeus Ecuadorin Mantan lentotukikohtaan päättyy vuonna 2009. Uusi käyttäjä on mahdollisesti Kiina.

Ecuador teki Mantan lentotukikohdasta vuokrasopimuksen Yhdysvaltain kanssa 1999. Tukikohta ei ole geopoliittisesti tärkeä Yhdysvalloille, mutta sitä käytetään Kolumbian, Perun ja Bolivian laittoman kokaiinikaupan valvontaan. Lentotukikohdalla on yhteinen kiitorata Mantan kansainvälisen lentokentän kanssa, mutta oma rahtiterminaali ja noin 475 sotilaan henkilökunta.

Latinalaisen Amerikan tutkijan Marc Beckerin mukaan Yhdysvaltain kanssa tehty sopimus on epäsuosittu ja mahdollisesti perustuslain vastainen. Tukikohdasta käsin pitäisi valvoa Kolumbiasta tulevia huumekuljetuksia, mutta vastustajat sanovat sen toiminnan liittyvän maahanmuuton ja kapinallisen toiminnan kontrollointiin.

Tukikohtaa rakennettaessa pakkolunastettiin alkuperäiskansojen ja pienviljelijöiden maita. Kolumbialaiset lentäjät käyttävät sitä Plan Colombia -projektissa, jossa se toimii myös tiedustelukeskuksena. Sieltä tehdään iskuja väitettyjä terroristiryhmiä vastaan.

Yli 400 aktivistia kokoontui maaliskuussa 2007 Mantassa ensimmäisessä kansainvälisessä konferenssissa, jonka tarkoituksena oli ulkomaisten sotilastukikohtien poistaminen. Manta valittiin kokoontumispaikaksi, koska Ecuadorin uusi hallitus oli asettunut USA:n läsnäoloa vastaan.

Correa houkuttelee aasialaisia investointeja

Presidentti Rafael Correa lupasi vaalikampanjassaan jatkaa Mantan tukikohdan sopimusta USA:n kanssa ehdolla, että Ecuador saa vastavuoroisesti perustaa lentotukikohdan Miamiin Floridaan. USA torjui ehdotuksen ja Correa tarjosi tukikohtaa Terminales del Ecuadorille, joka on hongkongilaisen Hutchison Port Holdings -yhtiön (HPH) tytäryhtiö.

Kiina käyttäisi tukikohtaa rahtitavaran transit-terminaalina, eikä turvallisuustarkoituksiin. Strategic Forecasting Inc. (STRATFOR) pitää Correan tarjousta osin kotimaisen mielipiteen täytäntöön panona, osin yrityksenä heikentää Yhdysvaltojen markkinoiden dominoivaa asemaa. Kyseessä on myös halu antaa kiinalaiselle pääomalle mahdollisuus tehdä Mantasta Etelä-Amerikan länsirannikon suurin kiinalais-latinalaisamerikkalainen kauppasatama.

Correan presidentinvaalikampanjassa olivat esillä myös alueellisten kuljetusyhteyksien parantaminen kilpailemalla Perun, Kolumbian ja Chilen satamien kanssa sekä yhteydet Brasilian teollisuuteen. Ecuador ja Brasilia ovat äskettäin solmineet sopimuksen rautatie- tai valtatieyhteyden rakentamisesta Mantan ja Manauksen kaupungin välille. Hallituslähteiden mukaan tästä hankkeesta on keskusteltu eräiden kiinalaisten investointiyhtiöiden kanssa. Hanke on tärkeä osa Etelä-Amerikan alueellisen integraation aloitetta (IIRSA).

Correa on korostanut jo ennen presidenttikauttaan tarvetta houkutella aasialaisia infrastruktuuri-investointeja alueellisen ja kansainvälisen kaupan laajentamiseksi. Hän pitää HPH:lle tehtyä tarjousta kiinalaisten investoijien ”geopoliittisena ikkunana”, joka voisi tehdä Ecuadorista sillan Aasian ja Etelä-Amerikan välille.

Kiinan investoinnit ja Yhdysvaltain suhteet

Kiinan investoinnit Mantassa alkoivat, kun Kiinan, Chilen, Singaporen, Japanin ja Yhdysvaltain yritykset kiinnostuivat Mantan satamasta. Lokakuussa 2006 HPH maksoi yhden miljoonan dollarin vakuuden Mantan satamalaitokselle. Marraskuussa 2006 vain HPH oli mukana tarjouskilpailussa ja satamalaitos teki sen kanssa 486 miljoonan dollarin operointi- ja kehittämissopimuksen. Sopimukseen liittyy 55 miljoonan dollarin optio ja sopimusaika on 30 vuotta.

HPH on hongkongilaisen Hutchison-Whampoa Ltd:n satamaoperointia harjoittava tytäryhtiö. HPH on keskittynyt Tyynenmeren ja Atlantin ylittävään rahtiliikenteeseen, ja sillä on joukko satamia Latinalaisessa Amerikassa. Se osti 2001 filippiiniläisen ICTSI -satamaoperaattorin, joka toimii mm. Argentiinassa, Meksikossa ja Bahamalla. HPH operoi Christobalin ja Balboan satamia Panamassa.

Manta on Etelä-Amerikan länsirannikon satamista lähinnä Aasiaa, mikä sopii HPH:lle. Mantan sopimus voi myös tasoittaa Ecuadorin ja Kiinan öljyalan toimijoiden erimielisyyksiä Ecuadorin nostettua öljyntuotannon veroja 50 prosentista 99 prosenttiin.

Seuraavat askeleet voivat koskea HPH:n sopimusta Mantan lentotukikohdasta vuoden 2009 jälkeen ja muita kiinalaisia investoijia Manta – Manaus -liikenneyhteyksien rakentamisessa. Kiina on saanut ennenkin tällaisia tarjouksia Latinalaisesta Amerikasta, mutta ensimmäistä kertaa ollaan kajoamassa Yhdysvaltain geopoliittisiin etuihin tällä alueella. STRATFOR ennustaa, että USA:n ja varsinkin Pentagonin mielestä Kiinan sotilaallinen läsnäolo läntisellä pallonpuoliskolla näyttäisi vihamieliseltä eleeltä.

Ironiaa on siinä, että Kiina kääntää USA:n 1900-luvun avoimen oven politiikan (jolla se pääsi Kiinan markkinoille) kohti Yhdysvaltoja parantaakseen asemiaan Latinalaisen Amerikan markkinoilla. (JK – Upside Down World)

Mainokset

Kommentointi on suljettu.