Pelottelukampanja puri Venezuelassa

Posted: 3.12.07 in +Venezuela

Kansanäänestys Venezuelan uudesta perustuslaista päättyi presidentti Hugo Chavezin johtamien uudistajien niukkaan tappioon. Virallisten tulosten mukaan perustuslakimuutoksia tuki 49 prosenttia ja vastusti 51 prosenttia äänestäneistä. Tilanteen rauhoituttua ja kiihkeimpien tunnelmien tasaannuttua on Venezuelalla edessä poliittisen likapyykin pesu. Perustuslakiäänestystä edelsi kiihkeä mustamaalauskampanja uudistuksia ja Hugo Chavezin hallintoa vastaan.

Venezuelan tiedustelupalvelu sai äänestyksen alla käsiinsä CIA:n sisäisen muistion, jossa oli yksilöity Yhdysvaltain suunnitelmat vaikuttaa kansanäänestyksen tulokseen mm. maksamalla mielipidetiedustelujen tekijöille tulosten väärentämisestä ja rohkaisemalla kansainvälistä mediaa vääristelemään tietoja. Kansanäänestystä edeltäneinä viikkoina Yhdysvallat tuki Chavezin vastaista toimintaa miljoonilla dollareilla, jotka CIA kanavoi maahan USAID-viraston kautta.

Tuhannet venezuelalaiset, monet heistä Chavezin kannattajia, nielivät Venezuelan perustuslakiuudistusta koskevat liioittelut ja valheet, joita USA ja oppositio levittivät kuukausien ajan. Vain muutama viikko sitten disinformaatiokampanja voimistui, kun oppositioryhmät laittoivat suuria mainoksia Venezuelan tärkeimpiin lehtiin.

Skandaalimaisin näistä ilmoituksista oli maan laajalevikkisimmässä sanomalehdessä julkaistu kaksisivuinen mainos, joka väitti: ”Jos olet äiti, SINÄ HÄVIÄT! Sinä menetät talosi, perheesi ja lapsesi (lapset tulevat kuulumaan valtiolle).”

Kampanja puri ainakin kouluttamattomaan väestöön. ”Tuin Chavezia presidentinvaaleissa, mutta en nyt. Minulle kerrottiin, että jos uudistus menee läpi, minulta otetaan poikani pois, koska hän kuuluu valtiolle”, sanoi ennen äänestystä kolumbialainen siirtolainen Gladys Castro, joka on asunut Venezuelassa 16 vuotta ja siivoaa taloja ansaitakseen elantonsa.

Kohumainoksen laittoi lehteen järjestö, jonka ytimen muodostavat kymmenet yhdysvaltalaisten suuryhtiöiden Venezuelassa toimivat tytäryhtiöt.

Äiteihin kohdistettu pelottelukampanja ei ollut ainoa ennen perustuslakiäänestystä levitetyistä valheista. Toisessa mainoksessa väitettiin, että perustuslain mennessä läpi uskonnonvapaus kielletään, miljoonat ihmiset menettävät työpaikkansa ja pienyrittäjät kauppansa ja kotinsa. Maanviljelijöiden väitettiin menettävän maatilansa ja opiskelijoiden vapautensa.

Kansallisen vaalineuvoston selvityksen mukaan tämän toisen törkymainoksen taustalla oli Carabobon osavaltion teollisuuskauppakamari (CIEC). Teollisuuskamari kokoaa yhteen alueen yrityksiä, joiden joukossa ovat suurimpien ja vaikutusvaltaisimpien pohjoisamerikkalaisten suuryhtiöiden tytäryhtiöt. Edustettuina ovat mm. Ford, General Motors, DaimlerChrysler, Goodyear, Shell, Coca-Cola, Unilever, Heinz, Johnson & Johnson, Citibank ja Colgate Palmolive.

Yhdysvaltalaisilla suuryrityksillä ja USA:n suurlähetystöillä on perinteisesti ollut merkittävä rooli Latinalaisen Amerikan sisäisiin asioihin puuttumisessa ja edistyksellisten hallitusten kaatamisessa 1950-luvulta lähtien. Yhdysvaltain uusi suurlähettiläs vierailikin ensi töikseen Venezuelaan saavuttuaan Carabobossa tapaamassa yhtiöiden ja CIEC:n edustajia. Suuryritysten intressien on nähty olevan vaarassa Venezuelassa, koska uuden perustuslain hyväksyminen olisi voinut johtaa yhtiöiden voittojen pienenemiseen. Samalla Chavezin tavoitteena on ollut ulottaa omaisuuden suoja myös yhteiskunnalliseen ja kollektiiviseen omaisuuteen. (TK – VIO Weekly News Roundup, Hands off Venezuela, Venezuelanalysis)

Advertisements

Kommentointi on suljettu.